העצמה וחוסן נפשי- ילדים ומבוגרים חיפה
top of page

העצמה וחוסן נפשי- ילדים ומבוגרים

יציאה מאיזון

החיים מלאים בעליות ומורדות. כשאנחנו מתמודדים עם מצבים חדשים או עם סיטואציות לא צפויות, לפעמים זה עלול להוציא אותנו מאיזון. כשאנחנו יוצאים מאיזון, קשה לנו יותר להתמודד עם מה שקרה. אחרי הכל, כולנו היינו רוצים שהחיים שלנו יתנהלו כשורה בהתאם לציפיות שלנו. אפילו המוח שלנו "אוהב" שיגרה. אבל המציאות קצת שונה כי בזמן כזה או אחר, החיים תמיד יטילו עלינו אתגרים שעלולים להוציא אותנו מאיזון ואנחנו לא תמיד יכולים לשלוט בהכל.


ילדים ומבוגרים תמיד יכולים להכניס לחיים שלהם יותר מודעות עצמית.

גם אם אנחנו יודעים שאין לנו שליטה על כל מיני דברים שקורים, עדיין היינו בתוך תוכנו רוצים כן לשלוט על סיטואציות ולכן אנחנו אפילו מנסים. אנחנו לא רוצים שמשהו יגרום לנו ליציאה מאיזון. העצמה וחוסן נפשי הם נרכשים ובהחלט ניתנים לשינוי.



העצמה אישית

כדי להתמודד בצורה טובה עם הפתעות ועם מצבים לא שגרתיים, עלינו להיות בעלי תושיה וסבלנות. במילים אחרות- העצמה אישית. קודם כל עלינו להתמקד בחוזקות שלנו. כל עוד המוח שלנו מרוכז בתכונות הטובות שלנו, יהיה לנו יותר קל לא להיכנס לפאניקה. העצמה אישית באה לידי ביטוי בתגובות שלנו ובדרך שלנו להתמודד עם מה שקורה. כשאנחנו לא קורסים ולא מרימים ידיים, אנחנו בתהליך של העצמה אישית. חוסן נפשי מתבטא ביכולת מתמשכת של העצמה אישית.


לכל אדם יש מצבי רוח. לפעמים אנחנו שמחים ולפעמים אנחנו עצובים. גם לגבי דאגות ומחשבות, לפעמים אנחנו מלאי תקווה ולפעמים אנחנו פסימיים. לכל אדם יש את החוויות שלו שעבר ואת החוזקות שלו שצבר במהלך השנים. בנוסף לחוזקות, ישנם גם חולשות. כל אלו משפיעים על מה שאנחנו עושים במשך היום ועל ההתנהלות שלנו במשך היום.

חוסן נפשי

ישנם אנשים שנוטים להתמקד יותר בחולשות שלהם ולא בנקודות החוזקה שלהם. מה ההבדל? מהו חוזק? חוזק הוא משהו שאנחנו עושה טוב ובדרך כלל בעקביות. כשאנחנו מודעים לחוזקות שלנו ומתנסים בהם, אנחנו מקבלים סיפוק. ככה בונים חוסן נפשי. דוגמאות לחוזקות- יכולת התמודדות ופתרון בעיות מורכבות, הזדהות עם אנשים, דמיון תוסס או היכולת להכין את החביתה המושלמת.


אנשים שיש להם חוסן נפשי בדרך כלל מתתמקדים בחוזקות שלהם. ההתמקדות במה שאנחנו עושים טוב נותנת הרגשה טובה יותר מאשר ההתמקדות בחולשות שלנו. ישנם אנשים שכאשר הם מתמקדים בדברים שהם עושים לא טוב, הם נלחצים ומרגישים רע עם עצמם. לאנשים אלו אין חוסן נפשי, הרבה דברים גורמים להם ליציאה מאיזון.


מצד אחד אדם שיש לו חוסן נפשי ידע לא להילחץ ממצבים מלחיצים ומצד שני זו הזדמנות להעצמה אישית. כל סיטואציה ניתן לתרגם כהזדמנות להתחשל או כהזדמנות להיכשל. לא משנה מה האתגרים או ההזדמנויות שעומדות בפניכם, יהיה לכם סיכוי הרבה יותר קל להשיג תוצאה שרצויה לכם אם תהיו אופטימיים ותראו את הסיטואציה כהזדמנות להתפתח.


ילד ואבא מצחצחים שיניים
העצמת ילדים - חוויות משותפות

התפתחות אישית

כדי שילדים יגדלו ויתפתחו עם חוסן נפשי, כדאי להזכיר להם כמה שהם מיוחדים כדי שיהיה להם יותר קל לנתב את המחשבות שלהם למחשבות חיוביות. חלק מההתפתחות האישית שלהם צריכה להיות הרגשה שהם יכולים לסמוך על עצמם. כשילדים מתרגלים לסמוך על עצמם, הם לומדים להתמקד ברגע הנוכחי, בניגוד ללהיות אובססיביים לעבר או לדאוג לאירועים עתידיים. הילדים צריכים לדעת שגם כאשר דברים משתבשים, תמיד יש מוצא.


ישנה טכניקה נחמדה שעוזרת לילדים לראות טוב יותר את המציאות שלהם. כחלק מהתפתחות אישית, כדאי ללמד את הילדים טכניקה להרגעה: כאשר הם נתקלים בקושי או באתגר, הם מרגישים שמשהו השתבש. כאשר משהו משתבש, למדו אותם שיש להם 3 אפשרויות לפעולה: הם יכולים לעזוב את המצב, הם יכולים לקבל את המצב או שהם יכולים לשנות את המצב.

שליטה במצב

האפשרויות האלה אמנם כלליות, אך זה נותן לילדים סוג של שליטה במצב. כשאנחנו מרגישים שיש לנו שליטה, הרבה יותר קל לנו לפעול עפ"י שיקול דעת. גם אם לפעמים הילד מרגיש כועס או מרגיש שהוא לעולם לא יהיה שמח יותר, אם יש לו חוסן נפשי וסוג של שליטה במצב, הוא תמיד יזכור שמתישהו המצב הנוכחי יגמר או לפחות ישתנה. מה שחשוב זה התגובה שלו למה שקורה. ילד שיש לו חוסן נפשי, לא יעשה עניין ממה שקורה אלא יהיה בתהליך של העצמה וילמד מהטעויות שלו.


העצמה וחוסן נפשי אצל ילדים ומבוגרים לא שונה בתכלית. אצל ילדים האתגרים שונים מאשר האתגרים של מבוגרים אך לעולם לא מאוחר מדיי לעבור תהליך של העצמה אישית וחוסן נפשי.


bottom of page