יתרונות במפגשים משפחתיים
top of page

מפגשים משפחתיים- יתרונות

מפגשים משפחתיים

כל כך פשוט לתת לילדים הרגשה שהם חשובים ונחוצים. ע"י פגישות שבועיות בבית, אפילו רק חצי שעה בשבוע, אפשר שכל בני הבית יתרכזו בסלון ויקיימו מפגש משפחתי. ילדים לומדים כל כך הרבה במהלך פגישות משפחתיות כמו הקשבה, כבוד לזולת, ביטוי הערכה מילולית, פתרון בעיות, התמקדות בחוויות אישיות ועוד. בני הבית יכולים לראות כיצד מדברים על שינויים ברוח טובה, "טעויות" שעושים וכיצד ניתן לראות בהן הזדמנויות ללמידה. מפגשים משפחתיים יוצרים גיבוש משפחתי ויוצרים זיכרונות משותפים.


הצבת גבולות

הרבה יותר קל לילדים ובני נוער לעשות דברים כשהם מבינים מדוע הם עושים אותם. כלומר, אם נרצה שהם יתנהלו בצורה מסויימת, יש לנו הרבה יותר סיכוי לשכנע אותם להתנהל כך אם נסביר להם את ההגיון שעומד מאחורי זה. כשמדברים על הצבת גבולות, זה לא שונה. כשנרצה להציב גבול חדש, רצוי קודם כל לדבר על כך ולהסביר את היתרונות שלו. כדאי לעשות את השיחה הזו ב"גובה העיניים", כלומר לשתף את שאר בני הבית שזו הכוונה שלנו ולשמוע את דעתם.


יחסים בין מתבגרים להורים

יכול להיות מצב שהמתבגרים מתלוננים על פגישות משפחתיות וטוענים שהם טיפשיים ומיותרים. האמת היא שבכל גיל ניתן ללמוד לא רק מהתוכן של המפגש המשפחתי אלא גם מההתנהלות עצמה והמחויבות. ככל שהילדים מתבגרים, הם מתרגלים לכך שפעם בתקופה, למשל פעם בשבוע, מדברים על נושאים שלא תמיד נעים לדבר עליהם. הם מתרגלים להיות פתוחים יותר עם אחרים.


למה מפגשים משפחתיים בהתחלה לא באים בקלות? זה יכול להיות מתסכל לנסות ליישם פגישות משפחתיות באופן קבוע. צריך לקחת בחשבון שהילדים תמיד לומדים מאתנו. מצד אחד אנחנו מצפים מהילדים שיהיו קשובים בבית הספר ויצליחו להתמיד בלימודים. אך לא לכולם זה בא בקלות. ניתן בהחלט להתרגל לכך בבית. אין טעם לצפות שלילדים יהיו את כל הכישורים הדרושים לקיים פגישות משפחתיות. זה בסדר שבפעמים הראשונות הילדים לא ישתפו פעולה, יקומו באמצע כשמישהו מדבר, יתפרצו ולא יתנהגו בכבוד. אך התפקיד שלנו כהורים- להיות סבלניים כלפי התהליך. כל אחד והקצב שלו.


מפגשים משפחתיים- יתרונות: במפגש המשפחתי אפשר לתת לכל אחד תפקיד. למשל מישהו אחד אחראי על הזמנים: כל אחד מבני הבית מקבל 3 דקות כדי לדבר על מה שהוא רוצה או מה שמפריע לו. מישהו אחר אחראי על רישום. למשל לאחר כל מפגש משפחתי מסכמים את מה שכל אחד מבני הבית אמר ותולים את הסיכום על המקרר. בצורה הזו כל אחד מהילדים רואה שיש משמעות לדיעות שלו ושהדיעות שלו חשובות. ישנן עוד הרבה דוגמאות והרבה תפקידים שניתן לתת לכל אחד מבני הבית. מה שהכי חשוב במפגשים משפחתיים: התמדה בהם.


קבלת ביקורת

כאשר מקיימים מפגשים משפחתיים, חשוב מאוד לא לשפוט. כדאי לקבוע כללים מסויימים לפני שמתחילים את המפגשים. כל הורה ומה שחשוב לדעתו. אך כדי שהמפגשים המשפחתיים יהיו אפקטיביים, חשוב לא לבוא ממקום של שיפוט. לא משנה מה הילד שלנו אומר, צריך לתת לו הרגשה שהוא יכול לשתף אותנו במה שעובר עליו ולמשך חצי שעה אנחנו לא נשפוט אותו. המטרה של המפגשים המשפחתיים הינה שכל אחד מבני הבית יתרגל להכיל רגשות ומחשבות של האחר. לא חייבים להסכים. אך חשוב שכל אחד ירגיש שיש לו מרחב בטוח ויציב ע"מ לומר את אשר על ליבו.


הבסיס לכל מפגש משפחתי מוצלח: הגדרת מטרה, קביעת חזון משפחתי, כמה דקות של מחמאות לכל אחד מבני הבית, כמה דקות של טענות ותלונות ברוח טובה, סיעור מוחות לגבי פתרונות למטלות שיש לעשות לשבוע הקרוב וסיכום מפגש.


איך לקיים מפגשים משפחתיים
מפגשים משפחתיים בסלון

למידע נוסף כיצד לקיים מפגשים משפחתיים בצורה יעילה ונעימה, צרו קשר. הרמוניה במשפחה זה הבסיס לכל מערכת יחסים שנוצרת בין בני הבית לבין אחרים מחוץ לבית. הדינמיקה המשפחתית משפיעה על קבלת החלטות, שיקול דעת והמשמעויות שאנחנו נותנים לסיטואציות שקורות לנו מחוץ לבית.

להמשך קריאה על הקניית מיומנויות חברתיות...


bottom of page