בחירות של נוער בגיל ההתבגרות

עודכן ב: אפר 2

מאפייני גיל ההתבגרות

מכל השלבים של גידול ילדים, גיל ההתבגרות הוא לרוב הגיל הכי מאתגר. הרבה דברים קורים בגיל הזה. לא תמיד נערים ונערות מודעים ליכולות המחשבתיות שלהם ולאיכויות שלהם. הבחירות של נוער בגילל ההתבגרות לא תמיד נעשות לפי שיקול דעת הגיוני. צריך להזכיר להם שהם יכולים להחליט בעצמם והם לא חייבים להיכנע ללחץ חברתי.

אחד מממאפייני גיל ההתבגרות הינו חוסר ביטחון עצמי. חוסר ביטחון בגיל ההתבגרות נובע מכמה סיבות. אפשר רגע להסתכל על החיים מנקודת המבט שלהם. בתור נערים ונערות מתבגרים, בשלב הראשון הם צריך להבין שעיקרון הבחירה נתון אצלם ולא אצל מישהו אחר. אחד הכוחות הכי חשובים שיש להם זה כח הבחירה, למרות שלעיתים הם שוכחים את זה. הדבר נכון אפילו לגבי רגשות. כשאנחנו מרגישים אומללות, זו בחירה. אנחנו יכולים לבחור להרגיש שמחה במקום אומללות. עם קצת מאמץ ואימון המחשבות למחשבות חיוביות, זה אפשרי.

כל המרחב של האדם נקבע עפ"י הבחירות שלו. גם אם אנחנו לא מודעים לצורך של הצבת גבולות, עדיין אנחנו עושים את זה בכל רגע כמעט. אמנם ממבט ראשון נראה שאין לנו שליטה על מה שקורה מסביבנו ועל הרגשות שלנו, אך בעצם בעזרת שינוי המחשבות ניתן לשנות את הרגשות. ניתן להתגבר על רגשות שליליים כמו אומללות, תסכול וכד' ע"י מאמץ לשינוי המחשבות. הכל מתחיל בתת-מודע.

הכוונה וביטחון עצמי בגיל ההתבגרות- 10 מפגשי העצמה אישית

איך לפתח ביטחון עצמי בגיל ההתבגרות? תהליך העצמה אישית: בירור אמונות מגבילות וחסמים, יצירת שיגרת הרגלים מעצימים, גילוי חוזקות אישיות, שיפור מערכות יחסים בדינמיקה עם אחרים, הפנמת ההשפעה בין מחשבות לרגשות ופיתוח מוטיבציה פנימית - 280 ש"ח לפגישה. תהליך העצמה

משבר בגיל ההתבגרות

ישנם ילדים ביישנים, ישנם ילדים חששניים. ילדים כאלה הרבה פעמים חווים חוסר החלטיות, שלא רק יוצר תסכול וחרדה, אלא גם יכול לבלבל את תת המודע שלהם לגבי מה שהם רוצים לעשות. יש בזה שיעור לחיים כאשר ההחלטות שלהם מתקבלות על ידם, בהתאם לרצונותיהם, בהתאם למטרות ולכישרונות שלהם, אפילו אם לדעתנו זה בזבוז זמן.

הרבה מאיתנו נותנים לאחרים לעשות בחירות בשבילנו, או לעשות את הבחירות שלנו לפי מה שאנחנו חושבים שהוא 'נכון', גם אם זה אומר שאנחנו הולכים בניגוד לרצונותינו. מה שנכון למישהו אחר אולי לא מתאים לנו. והדרך לדעת זאת היא להקשיב למה שאנחנו חושבים ומרגישים. הדבר נכון גם לגבי נערים ונערות בגיל ההתבגרות. כאשר חווים משבר בגיל ההתבגרות, חשוב לתת ביטוי לדיעות ולרגשות, ללא קשר אם הם מוצדקים או לא. כשההורים מתייחסים להצבת גבולות, כדאי לקחת בחשבון ששיקול הדעת של ילדים או מתבגרים הינו שונה משיקול דעת של מבוגר.

כדאי לזכור שנערים ונערות מתמודדים לא רק עם לחצים חברתיים אלא גם עם התפתחות גופנית. כלפי חוץ נראה לעיתים שלמתבגר שלנו יש את כל מה שהוא כביכול רוצה אך בתוך תוכו הוא עלול להרגיש תסכול. בתור נערים ונערות מתבגרים, כדאי להם לערוך רשימה של דברים שמעניינים אותם, דברים שהם נהנים מהם, שגורמים להם להרגיש טוב יותר, דברים שמעוררים בהם השראה להתקדם בחיים. זה לא משנה אילו מכשולים מפריעים להם או עומדים בדרכם, כי בשלב הראשון כל מה שחשוב זה לתת ביטוי לאני העצמי שלהם, כלומר לתת להם "במה" כדי לבטא את עצמם. זה בעצם חיזוק ערך עצמי וכך נבנה ערך עצמי גבוה.

תחביבים בגיל ההתבגרות

גיל ההתבגרות בנות וגיל ההתבגרות בנים

האם מעניין אותם להיות יצירתיים? ליצור סרטון חדש ביוטיוב? להינות בטבע? לשחות בים? לעזור ולתרום לאחרים? מה שחשוב זה להתייחס לדברים שחשובים להם ושמעניינים אותם. איזה דברים הם אוהבים לעשות? ממה הם נהנים? מה גורם להם להתלהב?

גיל ההתבגרות בנות לרוב שונה מגיל ההתבגרות בנים אך ישנם סממנים זהים: הצורך בלהתייחס ל"אני" שלהם. מה שזה לא יהיה, רצוי לזהות את הערכים המרכזיים שעליהם מתבססים הרצונות שלהם, אותם דברים שהם אוהבים לעשות ולנסות לנסח זאת בהצהרה קצרה ומדויקת. אפשר שזה יהיה אפילו ציטוט של אדם מפורסם, או חלק ממאמר פילוסופי שהשפיע עליהם. כמובן, ככל שהם יגדלו ויתפתחו, האמירה הזו יכולה להתפתח ולהיות מדוייקת יותר עפ"י הצורך.

חשוב ביותר לתת למתבגרים סביבה בטוחה ובלתי שיפוטית. הצעד הבא במסע של התפתחות אישית הוא למפות את דרכם בדרך אל המטרה הסופית שלהם ולהתחיל ליישם שינויים שעוזרים להם להתאים את חיי היומיום שלהם למטרה שלהם ולערכים שלהם. הדרך הכי טובה לעשות את זה הינה ע"י הרגלים מועילים.

אם בגיל ההתבגרות הנערים והנערות יאמצו לעצמם הרגלים טובים, זה ישפיע עליהם לטובה למשך שנים. אם הם יבצעו את השינויים הקטנים האלה באורח החיים שלהם, הם יתחילו להיות מסוגלים לחיות באופן שיותר מדוייק להם ויביא להם יותר סיפוק. זה עשוי לקחת כמה ימים, אבל ברגע שהם מודעים למה שהם יכולים להרוויח משינויים קטנים במשך שיגרת היום יום שלהם, הם בהחלט יתחילו להרגיש את ההבדל בין החיים לפני ולבין החיים שאחרי. רמת ההתלהבות שלהם להתחיל את היום תעלה.

תחביבים בגיל ההתבגרות

אם המתבגרים יודעים שהם אוהבים להיות בטבע, אז תתכננו את החופשה המשפחתית הבאה שלכם בטיול בטבע. תחביבים בגיל ההתבגרות הם שונים מאחד לשני. אם למשל תגלו שהמתבגרים שלכם נהנים לעזור לנזקקים, תתחילו לחפש להם הזדמנויות להתנדב בקהילה או למשל ב"צער בעלי חיים".

ברגע שתתקבל החלטה, אפשר להתחיל ליישם אותה. כאשר נמצאים "על טייס אוטומטי", לא מקדישים זמן ומחשבות להתמודדות עם דאגות לגבי העתיד. כדאי להתייחס ברצינות הראוייה להקניית הרגלים מנצחים. ההרגלים האלה יעזרו למתבגרים שלכם להרגיש ראויים. העצמה בגיל ההתבגרות מתחילה קודם כל במחשבות ובהרגלים שבשיגרה. ט

בכל גיל ניתן להיפתח לשינוי. בכל מצב ובכל גיל ניתן להתחיל תהליך של התפתחות אישית, התפתחות עצמית והעצמה. גם מבוגרים יכולים לעבור תהליך של העצמה אישית וגם ילדים יכולים לעבור תהליך של העצמה למתבגרים. לעיתים אנחנו מרגישים שאנחנו זקוקים לטיפול רגשי כלשהו. גם טיפול רגשי לילדים וגם טיפול רגשי למבוגרים מתחיל במחשבות.

אז קדימה, על מה אתם חושבים? תזהו את הרצונות והמחשבות שלכם ואז תאמצו לכם הרגלים שתומכים בהם. זה יגרום לכם לערך עצמי גבוה.