תהליך התפתחות אצל ילדים ומבוגריםחיפה
top of page

תהליך התפתחות אצל ילדים ומבוגרים

התפתחות בבית ספר יסודי

בביה"ס יסודי הילדים מתמודדים בבת אחת עם הרבה קונפליקטים. כל כך הרבה דברים יכולים להשתבש ואפילו לרוב אין לילדים את היכולת התקשורתית להבין ולשתף את מה שעובר עליהם. בבת אחת הם הופכים להיות מבוגרים קטנים ומוטלת עליהם אחריות. בשבילם זו אחריות לא קטנה. מצד אחד עליהם להתמודד עם החומר הלימודי שמלמדים אותם ומצד שני עליהם לדעת להשתלב בחברה, בכיתה שלהם. לנו, כמבוגרים, זה נראה טריוויאלי להכניס אותם למסגרת של מערכת החינוך ושיתמודדו. אבל לא תמיד הדבר כל כך פשוט. תמיד אפשר לעזור בהכוונה של העצמה אישית. בניגוד לגן, בבית הספר על הילדים לדעת לעמוד בזמנים. יש זמן לשירותים, זמן להפסקה וזמן ללימודים. כדאי כבר בהתחלה להרגיל את הילד למסגרת כזו של עמידה בזמנים. גם בבית, ניתן "להתאמן" ולהקציב זמן עבור כל מיני פעילויות. בנוסף, בבית ספר יסודי הילד ירכוש מיומנויות חברתיות. כאן באות לידי ביטוי התכונות האישיות שלו שבא איתן מהבית. ישנם ילדים ביישנים, ישנם ילדים חששניים. כחלק מתהליך ההתפתחות ביית ספר יסודי, זה ההתמודדות. הדרך הטובה ביותר לעזור לילד להתמודד עם חברה בבית הספר הינה לדבר איתו על מה שהוא מרגיש ולתת לו הזדמנויות לפרוק ולהסביר את מה שעובר עליו. טיפול רגשי לילדים בעזרת שיטת NLP בהחלט יכול לעזור בעיבוד המידע אצל ילדים ונוער.


התפתחות בחטיבת ביניים

המעבר לחטיבת הביניים כרוך לרוב בהמון חששות. הן מצד הילד והן מצד ההורה. אישיותו של הילד כבר פחות או יותר מגובשת. לרוב הוא מודע ליכולתיו ולחסרונותיו ולא תמיד הוא מודע לחוזקות שלו. בניגוד למעבר לביה"ס יסודי, במעבר לחטיבת ביניים הילד מודע לאחריות ולבגרות שמצופים ממנו. הוא יעול לבדל את עצמו מהסביבה או מנגד הוא יכול לנסות באופן קיצוני להתחבב על חבריו עד כדי כך שהוא "שוכח" את זהותו. נטילת סיכונים ואיבוד שיקול דעת בתקופה הזו שכיחים מאוד. הילד מתמודד לא רק עם לחצים חברתיים אלא גם עם התפתחות גופנית. הגוף שלו מתחיל לעבור שינויים פיזיים והורמונליים. חלק מההתפתחות בחטיבת הביניים זה לתת פשוט להרגיש. לא תמיד הרגשות מתבססים על מציאות הגיונית. כדאי לתת לילדים לגיטימציה לכל החששות שלהם ולהסביר להם שמה שהם מרגישים הינו טבעי לגמרי. מאוד חשוב לתת תמיכה רגשית לילדים, גם אם נראה שהחששות שלהם לא הגיוניים. כדאי לתת להם הרגשה של העצמה אישית, כלומר שכל מה שהם עוברים הינו לגיטימי והם בדרך הנכונה. טיפול רגשי לנוער בהחלט מכסה את הצורך הזה. חשוב לתת לנוער ולילדים להרגיש שהם שייכים וחשובים.


התפתחות בחטיבה עליונה

בחטיבה העליונה כבר מוטלת על כתפיו של הנער או הנערה הציפייה מההורים לבחור מקצועות שיועילו בעתיד. מתרחשת קפיצה משמעותית בדרישות הלימודיות וברמה הלימודית. הנערים והנערות צריכים לדעת לפתח יכולת לימודית גם באופן עצמאי. בנוסף לכך, עליהם להתמודד עם שינויים גופניים ועם מיניות. בשנים אלו מתמודדים עם רוב הסימפטומים של גיל ההתבגרות. כחלק מההתפתחות בחטיבה העליונה זה התפתחות הגוף. רוב הנערים ובמיוחד הנערות בגילאים האלה כבר מודעים לשינויים שמתחוללים בגוף. הם רואים מסביבם אחרים שעוסקים במיניות שלהם. המיניות מסקרנת אותם וגורמת להם לתחושות "מעניינות". ההתעסקות במיניות היא לגיטימית, כל עוד ההשפעה עליהם לא קיצונית. בנוסף לקשיים חברתיים, נפשיים ורגשיים, בחטיבה העליונה כולם מתמודדים עם המראה החיצוני שלהם והזהות המינית שלהם. בגילאים האלה, חשוב ביותר לתת למתבגרים סביבה בטוחה ובלתי שיפוטית. יש להם רגישות גבוהה כלפי ביקורת וקושי להביע את עצמם ולבטא את מה שהם מרגישים ללא חששות. טיפול רגשי לבני נוער בהחלט יכול לעזור להם להיות מודעים לרגשות ולמחשבות שלהם ואז יהיה להם יותר קל לבטא את עצמם.



התפתחות וצמיחה
התפתחות וצמיחה


התפתחות של צעירים וצעירות

כשמתבגרים יוצאים לעולם האמיתי, קודם כל יש להם הזדמנות להרגיש תחושת חופש. אין יותר התחייבויות של בית ספר, לא צריך לעמוד בלוחות זמנים ואין צורך לבצע מטלות. אך יחד עם זאת, הם לעיתים מרגישים תחושת ריקנות. גיל ההתבגרות לא תמיד עובר ללא "צלקות". לא תמיד הם יודעים כיצד לחשוף את הקשיים שלהם. הרבה פעמים צעירים וציערות נוטים לא לשוחח על האתגרים שלהם ופחות נוטים להפתח בפני הסובבים אותם. פעמים רבות הם חשים שהסביבה שלהם לא מבינה אותם והמסקנה הזאת, גם אם היא נכונה וגם אם היא לא נכונה- מאוד מתסכלת אותם. לעיתים התסכול הזה מוביל למעין פאסיביות, חוסר יכולת להתקדם ולקבל החלטות בצורה נכונה. פעולה מאוד נפוצה בגיל הזה הינה להתעלם מאחריות ולברוח ממנה ע"י שינה. כשאין לנו מוטיבציה ומשמעות מספיק חזקים כדי לקום מהמיטה, השינה בעצם מהווה הסחת דעת כי כשישנים- לא חושבים. כאשר לא חושבים, לא צריך להתמודד עם מחשבות ודאגות לגבי העתיד. כחלק מהתפתחות של צעירים וצעירות זה להכיל את כל מה שקורה לנו וגם לחשוב על ההשלכות. תהליך העצמה אישית מתחיל קודם כל במודעות עצמית.


התפתחות אצל מבוגרים ומבוגרות

הרבה מאתנו נמצאים במעין מרדף תמידי אחר פרנסה, תוך כדי שמירה על הבריאות ועל היחסים שלנו עם הסובבים אותנו. לא תמיד זה פשוט לעמוד בסטנדרטים של הסביבה שלנו. לא פעם קורה שהדרך שלנו כבדה עלינו מדיי ואנחנו פשוט שמים את עצמנו בצד, שוכחים לרגע מי אנחנו ומה אנחנו רוצים וצריכים באמת. פעמים רבות אנחנו מאמצים דמות אחרת, דמות שקל לנו להיות בה כלפי חוץ, העיקר לא להיתפס כחלשים או כאלה שנמצאים במצוקה. בני נוער נוטים לעשות את זה בגיל ההתבגרות. מבלי לשים לב, עם הזמן הדמות הזו יוצרת בנו תחושות קשות שרק הולכות ומתעצמות. כאשר מחשבות, רגשות ופעולות לא רצויות הופכים לשיגרה שלנו, הדבר יוצר בנו תסכול. כדאי לזכור שאנחנו לא חייבים לעבור את הקשיים שלנו לבד. ישנם הרבה דרכים שבהם ניתן לפתור אותם, כל מה שעלינו לעשות זה להיפתח לשינוי. כחלק מהתפתחות אצל מבוגרים ומבוגרות, זה לדעת שלא חייבים לעבור הכל בבדידות. אפשר לבקש עזרה.


bottom of page