מיומנויות חברתיות אצל ילדים ונוער

עודכן ב: אפר 2

מיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים לילדים

כישורים חברתיים טובים מאפשרים לילדים ולבני נוער להינות מיחסי אנוש טובים יותר, גם בינם לבין אחרים וגם בינם לבין עצמם. זה לא רק עניין של מקובלות חברתית, ילדים עם כישורים חברתיים טובים מסוגלים יותר להשקיע בהגשמת המטרות שלהם. כשיש מיומנויות חברתיות אצל ילדים ונוער, הדבר בד"כ מפחית מתח ותורם להרגשה פנימית טובה יותר. כאשר הילד מרגיש טוב עם עצמו, הוא חווה פחות חששות ופחות התנגדויות פנימיות להתקדמות.

קושי ביצירת קשרים חברתיים

באופן כללי, בכל תקופה בחיים אנחנו מרגישים שונה מבחינת היכולת שלנו להשתייך לחברה כלשהי ולהשפיע עליה. יש ילדים שנולדים עם יותר כישורים חברתיים ויש כאלה שנולדים עם פחות. אך בכל מקרה אלה מיומנויות שניתן ללמוד ולחזק בתרגול ובהבנת המציאות. לדוגמא בריונות. לא כולם מבינים מה זה אומר להיות בריון או לחוות בריונות. כאשר חבר עובר בריונות, לא תמיד ניתן לתרגם את החוויה הזו למילים. לא כולם ערים להבחנה הזו ושהיא ניתנת לשינוי. כאשר לא שמים לב לילד שחווה בריונות, הוא עלול לפתח חרדה חברתית.

איך מתחילים להבחין במיומנויות חברתיות?

אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל להראות לילדים איך מסתדרים עם אחרים. ואף פעם לא מאוחר מדי לחדד את כישוריהם וחוזקותיהם. דוגמא נוספת הינה הנכונות לחלוק חטיף או לחלוק משהו בעל ערך עם האחר. לפעמים שיתוף שכזה נובע מטוב לב ורצון שלאחרים גם יהיה נעים. אך זה יכול גם לנבוע מהרגשת תסכול אצל הילד ומהצורך שלו להרגיש רצוי. כך או כך, כישורי שיתוף פעולה והיכולת לחלוק עם אחרים- ניתנים ללמידה תוך כדי תרגול. כישורים חברתיים חיוניים להסתדרות מוצלחת בתוך חברה.

כישורים חברתיים טובים כוללים גם יכולת הקשבה. מריבות בין אחים לדוגמא, מתבטאות בחוסר הקשבה בין האחים. הכוונה לא רק להישאר בשקט בזמן שהאחר מדבר, אלא באמת לספוג ולהבין את מה שמישהו אחר אומר. הקשבה היא מרכיב קריטי בתקשורת בריאה בכל גיל. אחרי הכל, הרבה מהלמידה בבית הספר תלויה ביכולת של הילד להקשיב למה שהמורה אומר. קליטת החומר, רישום הערות וחשיבה על הנאמר הופכים חשובים עוד יותר ככל שילדכם מתקדם בגיל. תרגול מיומנויות חברתיות אפשרי בכל רגע. כשאתם מקשיבים לילדכם, זוהי הזדמנות להמחיש לו שאפשר להקשיב גם למישהו אחר. ההקשבה הזו תורמת לו לכישורים החברתיים שלו.

מיומנויות חברתיות בני נוער

מיומנויות חברתיות- טיפול והעצמה

אז איך לשפר מיומנויות חברתיות?

10 מפגשי העצמה של הקניית כלים לביטחון עצמי וכישורים חברתיים בקריות (חיפה):

תהליך העצמה אישית: בירור אמונות מגבילות וחסמים, יצירת שיגרת הרגלים מעצימים, גילוי חוזקות אישיות, שיפור מערכות יחסים בדינמיקה עם אחרים, הפנמת ההשפעה בין מחשבות לרגשות ופיתוח מוטיבציה פנימית - 280 ש"ח לפגישה. לפרטים נוספים אודות תהליך העצמה אישית.

שיפור מיומנויות חברתיות אצל ילדים ונוער

כל מה שאנחנו עושים במשך היום נועד כדי להרגיש משהו. גם הרגלים. אנחנו אוכלים, מוציאים כסף, הולכים לביה"ס, עובדים וכו' כדי להרגיש משהו או כדי להימנע מלהרגיש משהו. רוב ההתנהלות שלנו נובעת מחשיבה שגורמת לרגש והרגש הזה גורם להתנהגות שלנו. ברגע שלילד שלנו יהיו מחשבות חיוביות, הוא ירגיש טוב עם עצמו. ברגע שהוא ירגיש טוב עם עצמו, יהיה לו הרבה יותר קל להשתלב בחברה.

טיפול חברתי לילדים ולנוער יכול להתקיים גם בעזרת ההורים וללא התערבות חיצונית של פסיכולוג או מטפל רגשי. מיומנויות חברתיות רגשיות מתגבשות תוך כדי החוויות שאנחנו עוברים. הרבה יותר קל לרכוש כלים של מיומנויות חברתיות כשאנחנו מרגישים יציבים עם עצמנו. כשאין הרגשת שייכות ויציבות בחברה, עלולים להרגיש חרדה חברתית. הילדים עלולים להרגיש קושי בחברה אך זה ניתן לשינוי ע"י פיתוח מיומנויות חברתיות. אפשר להתחיל לתרגל בקבוצות של מיומנויות חברתיות בין חברים קרובים. למשל מיומנויות חברתיות לנוער אפשר להתחיל בחוגים או בצופים. גם בבית, כאשר יש מריבות בין אחים, זו אחת הדרכים של הילדים להביע את עצמם ולהתנסות ב"משא ומתן" ולגבש את האישיות שלהם.