פחדים אצל ילדים ומבוגרים

עודכן ב: אפר 2

פחדים שלא מטופלים עלולים להפוך לחרדות

כל אחד מרגיש פחד מדיי פעם ולפחות פעם אחת בחיים. זה יכול להיות פחד מהעתיד ואז זה בעצם דאגות, וזה יכול להיות פחד מהעבר ואז זה בעצם זכרונות. יכול להיות לנו פחד אפילו חסר היגיון אבל בגלל אמונות שהתרגלנו להאמין להם במשך השנים. האמונות המגבילות האלו הן אמונות שמבחינתנו הן אמיתיות אפילו אם אנחנו טועים. האמונות האלו מגבילות אותנו כי כל ההתנהגות שלנו והאישיות שלנו מסתמכת עליהן.

ישנם כל מיני סוגים של פחדים. פחדים אצל ילדים ומבוגרים יכולים להיות שונים וגם זהים. למשל פחד מכישלון, פחד מהצלחה או אפילו פחד מפחד. כולנו חווינו פחד בשלב מסוים בחיינו ויש אפילו אנשים שמרגישים פחד כל הזמן וכמעט בכל רגע נתון. כשמרגישים פחד כל הזמן, לרוב זה מתממש לחרדות. הפחד הזה עלול להיות מעין "עוגן" שאנחנו שומרים אצלנו והוא מעכב אותנו. לא כולם מודעים לזה, אבל מרבית הפחדים שלנו לא באמת מתממשים. הם נשארים בגדר דאגות או זכרונות!

כדי להבין את הפחדים שלנו, כדאי לשים לב שרוב הפחדים שלנו הם לא רק במחשבות אלא גם ברגשות. כאשר אנחנו עוברים חווייה כלשהי, היא תיחקק יותר טוב בזיכרון שלנו אם היא יוצרת בנו רגש חזק. לטוב ולרע.

ישנן כל מיני דרכים להתגבר על הפחד. קודם כל צריך לעשות הבחנה- להפריד בין פחד אמיתי במציאות לבין פחד לא מוחשי שהוא בעצם תפיסה שלנו של המציאות.

פחדים של ילדים

פחדים אצל ילדים- האם הפחד מוצדק

שאלו את עצמכם מה באמת קורה, כדאי לאתר את העובדות ולהפריד אותן מהשערות או מציפיות. לאחר מכן צריך לזהות את הטריגר, אותה מחשבה או פעולה שגורמים לנו להרגיש את הפחד הזה. מה מעורר בנו את הפחד? אם נדע באילו מצבים אנחנו נרגיש יותר או פחות פחד, נוכל יותר לשלוט עליו.

מעבר למחשבות ולרגשות, יש אנשים שמרגישים פחד בגוף שלהם. לעיתים הפחד משתלט עלינו מבחינה פיזית. לדוגמא, אם אנחנו בסטרס, אנחנו עלולים לסבול מכאבי גב, כאבי בטן או כאבי ראש. הרבה מהכאבים שאנחנו מרגישים בגוף שלנו נובעים ממחשבות שליליות (כמו דאגות או זכרונות) שיש לנו.

לכל פחד יכולים להיות הרבה גורמים. אם הפחד שלכם הוא בעיקר מהתפיסה שלכם את המציאות ואתם לא בטוחים ב-100% שהפחד יתממש, אז יותר קל לשלוט עליו. לעומת זאת, אם אתם בטוחים ב-100% שהפחד שלכם יתממש, אז כדאי לבחון את המצב ולמצוא לעצמכם פתרונות תוך כדי הקשבה לקול הפנימי שלכם. יכול להיות שהקול הפנימי שלכם יעודד אתכם ויוכיח לכם שיש על מה להכיר תודה למרות הפחד.

בכל מקרה, ללא קשר למקור הפחד או לשאלה האם יתממש, ככל שתהיו במצב רוח יותר רגוע ואופטימי, כך תעברו את התקופה הזו בקלות יותר. לכן כדאי לתרגל הכרת תודה. לכן זה לא ממש רלוונטי האם הפחד מוצדק. גם אם הפחד מוצדק וגם אם לא, זה בעיני המתבונן. בדרך כלל מי שמרגיש את הפחד, יאמין שהוא מוצדק.

הכרת תודה

כדאי לרשום על דף כל יום לפני השינה 3 דברים שאתם אסירי תודה עליהם. זה לא משנה כמה הם עניין גדול או קטן, העיקר שתאמנו את המחשבות שלכם להיות חיוביות. ברגע שתתרגלו להיות עם מחשבות חיוביות ולא שליליות, אוטומטית אתם תהפכו לאנשים אופטימיים יותר ותהיו עם מצב רוח מרומם יותר. זה לא אומר שצריך להתעלם מהפחד, אלא שאתם פשוט מכניסים תוכן חדש למוח שלכם שהוא נטול פחד. כך התודעה עוברת לאור חיובי ואז יותר קל להתגבר על מחשבות של פחד.

פחדים לעומת חוזקות אצל ילדים

חלק מהתהליך של הכרת תודה מצריך הכרה בחוזקות שלכם. המוח שלכם לא יכול לחשוב 2 מחשבות מנוגדות באותו רגע. אז אם אתם ממלאים אותו במחשבות חיוביות, זה אומר שיש פחות מקום למחשבות שליליות ולפחד.

הזכירו לעצמכם שהתחושה הרעה תחלוף. התמקדו בתוצאה החיובית של המצב ולא בפחד מהלא נודע. אצל ילדים לרוב יותר קל להרגיל אותם להכיר בחוזקות שלהם. חוזקות אצל ילדים לרוב קיימים בכל מקרה, פשוט צריך לעזור לילדים לשים לב אליהם ולהיות מודעים להם.

כמו-כן, תמיד כדאי להסתכל על חצי הכוס המלאה. איך שאתם מפרשים את הסיטואציה שאתם נמצאים בה, זה מה שיכתיב אילו פעולות תנקטו. אם תחשבו באופן חיובי, יהיה לכם סיכוי טוב יותר להגיב בצורה חיובית. אמנם זה לא תמיד יקרה בן לילה, אך אם תתאמנו במחשבות חיוביות, זה יהפוך להרגל. ככה בפעם הבאה שתתעורר אצלכם מחשבה של פחד, יהיה לכם הרגל של מחשבות חיוביות ולא תרגישו תסכול ולא תרגישו שזה סוף העולם.

חרדה חברתית

פחדים אצל ילדים הם בדרך כלל בגלל חוסר שיקול דעת מספיק כדי לפרש את המציאות כמו שצריך. ילדים רואים את העולם מנקודת מבט של ילד. למשל ילד שחווה חוויות לא טובות בכיתה מבחינה חברתית, עלול לפתח פחד מלהיות בחברת ילדים אחרים. פחדים של ילדים לרוב נובעים מחוויות שהן עברו ולא עיבדו מספיק את מה שקרה בצורה אובייקטיבית ובוגרת. חרדה חברתית לרוב רואים אצל ילדים שעברו חרם או ילדים שהקניטו אותם. טיפול בחרדה חברתית מתחיל קודם כל במציאת חוזקות אצל הילד. לאחר שהילד יראה את עצמו בצורה חיובית יותר, אז הוא יהיה מוכן לשלב הבא ויהיה לו יותר קל "להראות" את עצמו בחברה.

להתגבר על הפחד בעזרת NLP

שיטת NLP יכולה לעזור להתגבר על פחדים גם אצל ילדים וגם אצל מבוגרים. קודם כל עושים הבחנה האם הפחד נובע מזכרון או מדאגה ממשהו עתידי. אם הפחד נובע מזכרון, שום דבר לא מבטיח שבאותה סיטואציה שוב יקרה מה שקרה בעבר. אם הפחד נובע מדאגות, אפשר להחזיר את השליטה שאבדה. לא חייבים לחיות בחוסר וודאות ובחוסר שליטה בחיים. אפשר לחפש פתרונות או לחילופין אפשר לחפש יתרונות כדי למנף את המצב למשהו טוב יותר.